משפחה/מעמד אישי

משרדנו עומד לרשותכם
למענה משפטי ראשוני: גיא דנה
עורך דין, מגשר ונוטריון – 054-6689666

מזונות ילדים

1. בבע"מ 919/15- בית המשפט העליון קבע כי החשוב לקביעת מזונות הם הסדרי השהיה והכנסות הצדדים (מגיל 6 לכל קטין) ללא קשר האם מדובר בגבר או באשה. לשם הדוגמא: אם הסדרי השהיה שוויוניים ושני הצדדים משתכרים שכר שווה, הרי שלא ייקבעו מזונות כלל.

 

2. מבחינת ההלכה החיוב המשפטי במזונות הילדים החל על האב משתנה בהתאם לגיל הילדים :

עד גיל 6, חבות מזונות מוחלטת על האב, מדין תורה . מדובר בחיוב שאינו תלוי ביכולתו הכלכלית של האב, אלא אך ורק בצרכי הילד.

בין הגילים 15-6 ממשיך האב לשאת לבדו בצרכים ההכרחיים, מכח תקנות חכמים ותקנות בי"ד (תקנות הרבנות הראשית לא"י משנת תש"ד). אולם, בצרכים שמעבר לצרכים ההכרחיים, נושאים האב והאם, בדרך כלל, בחלקים שווים.

מגיל 15 ואילך מדובר בחיוב מ"דין צדקה" בלבד, החיוב מתחלק בין האב לאם לפי יחס הכנסותיהם הפנויות.

 

3. מזונות ילדים בזמן שירות צבאי או שירות לאומי

ההלכה שנקבעה בפסיקה הינה, כי לגבי המשרתים בשרות חובה, יש לשלם 1/3 מסכום המזונות שנפסקו עד גיל 18. אין כל מניעה, להסכים על סכום גבוה יותר, ובמקרים רבים הדבר מוסדר בהסכם הגירושין. מנגד, בהחלט יתכן, כי בית המשפט לא יטיל חיוב מזונות בעת השירות הצבאי, אם יתרשם שמצבם הכלכלי של האב או האם אינו מן המשופרים, או אם יסתבר כי החייל עובד, או בעל הכנסות מרכוש.

 

4. פסק דין מזונות

פסק דין למזונות לעולם אינו סופי, וניתן תמיד לפתוח את הנושא ולדון מחדש, בשל שינוי נסיבות מהותי שארע לאחר הגירושין. כאשר מדובר בהסכם גירושין בו ההורים הסכימו- בלא שהיה כל דיון בדבר מזונות הילדים – על סכום מזונות כלשהו, ניתן להגיש תביעת מזונות חדשה בשם הקטינים בבית המשפט (אף ללא שינוי נסיבות), לאור עקרון טובת הילד.

דוגמא לשינוי נסיבות מהותי: אחד מבני הזוג נישא מחדש ונולד ילד נוסף, פיטורין מעבודה, התעשרות פתאומית ועוד. בנסיבות כאלו יכולים אב או אם לפנות לבית המשפט ולבקש לשנות את סכום המזונות. בכל מקרה לא יפחית בית המשפט את המזונות לפחות מהמינימום הקבוע כיום בפסיקה.

 

7. הגשת תביעת גירושין בבית הדין הרבני- כריחת מזונות הילדים בתביעה.

אין לבעל כל אפשרות להכריח את האישה והילדים לדון במזונות הילדים בבית הדין הרבני, אפילו הקדים בתביעתו לבית הדין הרבני. הילדים אינם מנועים מלהגיש את תביעתם למזונות בבית המשפט לענייני משפחה. מזונות הילדים יכולים להיות נדונים בבית הדין הרבני אך ורק בהסכמת כל הצדדים. גם אם האישה הסכימה לדון במזונות הילדים אך הילדים לא היו צד לאותו דיון, הם יוכלו להגיש תביעה נפרדת חדשה בבית המשפט.

דילוג לתוכן